Cseréljük édesítőszerre?

Ne a helyettesítő megoldást keresd!
Vrábel Kriszta

Akár cukorbetegség, akár IR, akár csak pár kiló leadása áll életmódváltásunk mögött egyszerűnek gondolhatnánk a feladatot: a szőlőcukrot cseréljük ki valamilyen nullkalóriás, 0 glikémiás indexű természetes vagy mesterséges édesítőszerre ezzel meg is oldottuk a feladatot. Tovább Tovább

Vrábel Kriszta

Akár cukorbetegség, akár IR, akár csak pár kiló leadása áll életmódváltásunk mögött egyszerűnek gondolhatnánk a feladatot: a szőlőcukrot cseréljük ki valamilyen nullkalóriás, 0 glikémiás indexű természetes vagy mesterséges édesítőszerre ezzel meg is oldottuk a feladatot. Tovább Tovább

cukorhelyettCukorhelyettesítők garmadája áll ma rendelkezésére annak, aki egészséges táplálkozásra váltana. A mesterséges édesítőszerek általában olcsók, energia és szénhidrátmentesek, jóval édesebbek, mint a cukor.

Az elmúlt években rengeteg új, „természetes” édesítőszer vált ismertté. Ezek közül, többnek is alacsony vagy 0 a glikémiás indexe, rendszerint rettentően drágák, sokakat ez tántorít el a használattól.

Esetleges alapbetegségünk, ízlésünk, pénztárcánk, meggyőződésünk (hogy hosszú távon melyiknek lehet egészséget károsító hatása) alapján választhatunk a rettentő széles kínálatból. (e mostani cikk témája, nem az édesítőszerek bemutatása, így bővebben most nem írok róluk)

Szerintem ez azonban, hogy stílszerű legyek, édes kevés a boldogsághoz. A minap egy hölgy előttem a sorban édesítőszert tett a kávéjába, egészen pontosan 8 szem pötyit/süssinát vagy valami hasonló bogyót 2 dl-hez. A receptben azt olvasom: tegyél 20 dkg eritritet egy tortakrémbe. A Steviás étcsokoládé sokkal édesebbnek tűnik, mint egy 80%-os, amúgy cukorral készült étcsoki. Boldogan kóstolom meg a steviás fagylaltot, de eldobom, mert ehetetlenül édes. : (

Rémisztően túlédesített világban élünk: az élelmiszeripar teljesen eltorzította ízérzékelésünket. Észre sem vesszük már, de szinte minden készen kapható dolog édes, még az is, amelynek normál elgondolás szerint egyáltalán nem kellene annak lennie. Tönkretesz minket, de legfőképp gyermekeinket az élelmiszeripar. Nézzünk csak körül! (Volt ovinktól kerestek meg ovónők, hogy tartsak a szülőknek felvilágosító előadást, mert évről évre kövérebbek a kicsik).

Azt gondolom, zsákutcába vezet ha ezen az úton megyünk tovább, és behódolunk az élelmiszeripar akaratának. Szoktassuk le az agyunkat arról, hogy jutalomként, vigaszként, örömforrásként keresse a tudatosan túlzott édes ízt.

Ma évente 50 kg cukrot fogyasztunk (nagyrészt adalékanyagként élelmiszerekben és kisebb részt tudatosan) Meg lettünk vezetve. Hogy ezzel a nem túl szép kifejezéssel éljek. 100 éve ez az adat 2 kg /fő/év volt. Véleményem szerint nem az őskorig kell visszamennünk ha az egészséges táplálkozást keressük, hanem abba az időkbe, mikor az élelmiszeripar nem volt még ilyen „fejlett” és nem a lehető legsilányabb, legolcsóbb alapanyagokból készített cukorral és adalékanyagokkal valami eladható, profitot hozó terméket.

Állítsuk vissza ízérzékelésünket a természetes irányba és tanuljuk meg az ízeket újra érezni! Hamar rájövünk, mennyi, mennyi önmagában édes alapanyag létezik, amelyek semmilyen hozzáadott édesítést nem igényelnek. Lehet süteményt, desszertet, édes köztes étkezést készíteni 0 édesítéssel. De akár  1 ek. eritrittel is, akinek úgy tetszik jobban, de nem 20 dekagrammal!

Rángassuk vissza magunkat a tévútról és ne csak azt keressük feltétlen, mivel helyettesítsünk, hanem párhuzamosan és elszántan keressük annak a módját, hogyan tudunk visszatérni a természetes étkezéshez, ízekhez!

Kapcsolódó cikkek:

Lejöttem a cukorról.

Számolj le a cukorral!

 

 
 
 
 
Megosztom
 

4 megjegyzés

  1. Kati mondta:

    Sziasztok!
    Mostanában vezette be Franciaországban egy élelmiszer cég a sugar detox programot.
    Mindenkinek ajánlom figyelmébe a videót, tényleg nagyon tanulságos, néhány hét alatt teljesen átváltozik az ízlésünk.
    https://www.youtube.com/watch?v=3pM-a4xFXGw

    2016. 11. 12.
    • Vrábel Kriszta mondta:

      A videó első részével egyet értek, a kampány amúgy nagyon jó, de nekem tévútra visz egy kicsit, az 50%-os cukorcsökkentés édes kevés, persze a semminél több. Kicsit olyan, mint mikor a sörös cégek alacsonyabb alkoholtartalmú söröket csinálnak, kampányokat a felelősségteljes alkoholfogyasztásért, mintegy megelőzve, nehogy a kormányzat súlyos korlátozó intézkedéseket hozzon. Lásd dohányipar. Ezekben a szupermarketekben a cukortól hemzsegő termékek ott vannak, kínálatuk nagy részében, nyilván ezektől nem akarnak megválni. : ) Szóval nekem, kicsit látszatintézkedés egy szupermarket lánc részéről, de ha egy gyerek is megússza általa a cukorbetegséget, már megérte! : )))

      2016. 11. 13.
  2. Anna HG mondta:

    szia Kriszta, nagyon szeretem az oldalad, igazán inspiráló! én most kezdtem bele az életmódváltásba. erős cukorfüggő és nagy punnyadó vagyok, évek óta nem sportoltam semmit. Te mit ajánlanál egy teljesen kezdőnek? (akár sportolás, akár ételek terén.) köszönöm! üdv, Anna

    2017. 01. 03.
  3. Vrábel Kriszta mondta:

    Anna!

    Lépésenként javítanék mindig egy aprót minden téren. Ahogy írtad, őszintén (és ez szuper jó, mert sokan magukkal sem azok), hogyan élsz most, a drasztikus változtatás nem biztos, hogy sokáig kitartana.
    Egyrészt gondold át és minden nap tudatosítsd magadban, milyen egészségügyi következménye lesz annak, ahogy most élsz.
    Felezd a cukormennyiségeket kezdetben mindenben (tea, kávé, sütött sütikben…)
    Inni csak teát (gyümölcs, zöld) és vizet igyál, üdítőt ne
    Kezdj el egy naplót írni, írj fel minden ételt-italt, amit megettél.
    Kezdetben heti 2x testmozgás, legjobb ha valahova bérletet veszel, előre kifizetve, mert azt általában sajnálja az ember nem elhasználni. Az otthoni dvd-t könnyű félredobni. : )
    A köretek felét cseréld zöldségre.
    Minden étkezés tartalmazzon zöldséget!
    Ha gondolod írj e-mailben többet magadról, hány éves vagy, hány kg, magasság…..

    2017. 01. 03.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.



 

Baklava szénhidrátdiétába illesztve?!

Fából vaskarika?
recept
 

A szuperszénhidrátok

Hüvelyesek
Kategória nélkül, recept
 

Fetás-sonkás görögdinnyesaláta

Kánikulasaláta
Kategória nélkül, recept
 

Mentás nektarinhabtorta

könnyű nyári tízórai/uzsonna
recept
 

Nyári kedvenc

Bazsalikompesztós zabsaláta grillsajttal
recept
 

FagyiszezON!

A legjobb hűsítő
recept
 

Spenótos újkrumplifőzelék

Így már lehet
recept
 

Fast food lassú változatban

Csirkés tortilla
recept
 

Húsvéti kalács

Tönkölylisztből
recept
 

Fahájas-szilvás bukta

Péksütemény? Olykor jöhet!
recept