Őszi immunerősítés

dr. Töllösy Judit

Sokan még mindig azt gondolják, a régi jó C vitamin a mindenható és egyetlen lehetőségünk, ha nem gyógyszert szeretnénk szedni a hideg, nedves idő beköszöntével megjelenő, különböző, főleg légúti problémáinkra. Jó, ha tudjuk, egyéb módokon is segíthetjük immunrendszerünket az őszi/téli kórokozók és a meghűlés elleni küzdelemben. Tovább Tovább

dr. Töllösy Judit

Sokan még mindig azt gondolják, a régi jó C vitamin a mindenható és egyetlen lehetőségünk, ha nem gyógyszert szeretnénk szedni a hideg, nedves idő beköszöntével megjelenő, különböző, főleg légúti problémáinkra. Jó, ha tudjuk, egyéb módokon is segíthetjük immunrendszerünket az őszi/téli kórokozók és a meghűlés elleni küzdelemben. Tovább Tovább

oszi-immun2

Védekezésünk első vonala

Az alapjaiban egészséges életvitel önmagában már nagyobb védelmet jelent a kórokozókkal szemben. Szervezetünk minden részlete, így az immunrendszerünk is, jobban működik, ha megóvjuk környezetünk káros hatásaitól és kellően támogatjuk a mindennapos helytállásban. Hogy érhetjük el ezt? Következzen egy rövid, remélhetően már nagyrészt ismert felsorolás: magas rosttartalmú, sok zöldséget és gyümölcsöt, alacsony telített zsírt tartalmazó étrend, rendszeres testmozgás, egészséges testsúly fenntartása, kontrollált vérnyomás, moderált alkoholfogyasztás, elegendő alvás, a fertőzések megelőzése miatt gyakoribb kézmosás, alapos főzés, sütés, életkorunknak és a rizikófaktorainknak megfelelő rendszeres orvosi szűrővizsgálatok.

Életkor és immunitás

Az öregedés a megfelelő immunválasz csökkenéséhez vezet, ami viszont nagyobb fertőzéshajlamhoz, a gyulladásos betegségek és a rákos megbetegedések nagyobb valószínűséggel való kialakulásához járul hozzá. A 65 év feletti populáció világszerte gyakrabban betegszik illetve hal meg légúti fertőzésekben, tüdőgyulladásban.

Az idősebb embereknél nagyon gyakori a mikronutriens malnutríció, lefordítva, alapvető fontosságú vitaminok és ásványi anyagok hiánya.

Az idősebbek kevesebbet esznek és kevésbé változatos az étkezésük.

Már kis étrendi változtatás is sok esetben elég az egészség fenntartásához, emiatt is nagyon fontos háziorvosunk megfelelő kiválasztása és tájékozottsága.

Stressz faktor

Bár korábban szkepticizmussal kezelték a test és lélek kapcsolatát, mára világos, hogy igencsak komolyan kell vennünk a “lélek nyelve a betegség” megfogalmazást.

Betegségek széles skálájáról bizonyosodott be, hogy lehet stressz eredetű, ilyenek pl. bizonyos gyomorbetegségek, szívbetegségek, fejfájás/migrén, csalánkiütés és bizony a gyakori megfázás, nátha, köhögés is…

A hidegben való tartózkodás növeli a megbetegedések kockázatát?

Gyerekkorunkban anyukánk azt szajkózta, öltözz fel rendesen, mert megfázol! Érdekes kérdés, ma már a kutatók jobban hajlanak arra, hogy a hideg idő miatt sokkal többet tartózkodunk másokkal zárt légtérben és így jobban ki vagyunk téve a különböző, egymástól elkapott kórokozónak.

A mérsékelt hidegben való tartózkodás nem csökkenti a kórokozókra való immunválaszunkat, de teljesen egyéni, mennyit bírunk, tehát hallgassunk anyukánkra, ha hosszabb ideig vagyunk kint és öltözzünk fel rendesen! 🙂  osziimmun

Mozgás és immunrendszer

A rendszeres testmozgás egészségünk egyik alappillére, növeli a szív-érrendszerünk egészségét, csökkenti a vérnyomást, segíti ideális testsúlyunk fenntartását és sok betegség ellen véd, fokozott immunrendszeri védelmet biztosít a károsító ágensekkel szemben. Mérséklet hidegben a kültéri sportokkal sem kell felhagyni. Arra azonban figyeljünk, hogy a testmozgás végeztével, izzadt testtel, nedves ruhában ne tartózkodjunk a hidegben!

Azt napjainkban is vizsgáljak, az él-vagy versenysport milyen hatással van egészségünkre, de meg nem voksolhatunk egyértelműen az ezáltal nyert haszon, vagy az ezzel vállalt rizikó mellett.

 

Táplálkozás

Az egészséges immunműködéshez változatos, mértékletes táplálkozásra, jó minőségű élelmiszerekre, ételekre van szükség.

Van néhány olyan evidencia, amelyet bátran leírhatunk: cink, szelén, vas, réz, folsav, A-, B6-, C- és E-vitamin hiány csökkenti immunrendszerünk hatékonyságát.

Ha úgy érezzük, ezekből nem viszünk be eleget táplálkozásunkkal, szedjünk ennek megfelelő étrend-kiegészítőket, de azok használatát se vigyük túlzásba, a több nem egyenlő az automatikusan jobbal.

Melyek azok az ételek, élelmiszerek, melyekből többet érdemes ősszel fogyasztanunk?

A citrusfélék (különösen a grapefruit) és a piros kaliforniai paprika a megfelelő C vitamin bevitel miatt, melyeknek már a megelőzésben is óriási szerepük van.

Brokkoli: A-, C-, E-vitaminok gazdag forrása, sok antioxidánssal, lehetőleg minél kevésbé főzzük, pároljuk, hogy megőrizze ezen fontos összetevőit.

Fokhagyma: már a korai civilizációkban is felfedezték, hogy segít a fertőzések legyőzésében, ami valószínűleg magas kéntartalmú vegyületeknek köszönhető, mint pl. az allicin. Csökkenti a vérnyomást és késlelteti az erek megkeményedését is.

Gyömbér: szintén nagyon fontos már a megelőzésben is, de segít a krónikus fájdalmak legyőzésében és valószínűleg a koleszterin csökkentésben is.

Spenót: magas C vitamin, antioxidáns és béta-karotin tartalma is, melyek mindegyike segíti a fertőzések legyőzését, szintén alig főzzük/pároljuk.

Joghurt: válasszuk az élőflórás, aktiv változatot, melyek segítik immunrendszerünket, ezen kívül egyes márkák D vitaminnal vannak dúsítva.

Mandula: magas E-és B17-vitamin tartalma miatt ajánlott, kb napi 20 darabra van szükségünk 🙂

Kurkuma: a currykeverékek fő összetevője, immunerősítő hatása mellett nagyon jó gyulladásgátló és segíti az edzés által okozott izomkárosodások regenerálódását.

Zöld tea: L-theanin aminosav tartalma segítheti immunsejtjeink kórokozók elleni harcát, ezen kívül magas antioxidáns tartalommal rendelkezik.

Papaya: egy darab gyümölcs a napi c vitamin igény 224%-át tartalmazza, ezen kívül a benne levő papain nevű emésztőenzim gyulladásgátló hatású, tartalmaz még káliumot, B vitamint, folsavat.

Kiwi: C vitamint, folsavat, káliumot, K- vitamint tartalmaz, ezen kívül valószínűleg véd a felső légúti betegségek szövődményeinek megelőzésésben, hasznos köhögés, nehézlégzés és asztma ellen.

Szárnyasokból (csirke, pulyka) készült leves: magas B6 vitamin tartalmú, mely sok testünkben zajló kémiai reakcióban játszik szerepet, fontos a megfelelő vörösvértest képzéshez is. A csontokból kifővő zselatin, chondroitin fontosak a belek nyálkahártyáján keletkező mikrosérülések gyógyulásához és immunitásához.

Napraforgómag: fontos mikrotápanyag forrás, melyek közül a foszfor, magnézium, a B6-és E-vitamin emelkedik ki, mely szintén nélkülözhetetlen ép immunrendszerünkhöz (még magas E vitamin tartalmú az avokádó és a sötétzöld levelesek).

Kagyló-és rákfélék: magas cink tartalmuk nagyon fontos immunsejtjeink megfelelő működéséhez. Aki nem szereti, marhahúsból is magához veheti e fontos tápanyagot.

Zab és árpa: ezek a gabonafélék beta-glukánt tartalmaznak, mely egy antimikrobiális (kórokozó ölő) és antioxidáns tulajdonságokkal bíró rost. Javítja az immunvédelmet, gyorsítja a sebgyógyulást és segíti az antibiotikumok hatását.

Édesburgonya: béta karotin tartalma miatt fontos, melyből A vitamin képződik. Bőrünk immunrendszerünk fontos része.

Gombák: növelik a fehérvérsejtek képződését és aktivitását, mely kiemelten fontos a fertőzések legyőzésében.

És ne feledkezzünk meg a szezon legszínesebb alapanyagairól, a cékláról, sütőtökről, kelkáposztáról sem!

 

Legyünk szkeptikusak

Az üzletek polcai roskadoznak immunrendszerünket támogatni vagy védeni szolgáló készítményektől. Ne vegyünk be semmilyen olyan szert, melynek nem bizonyított eredete és hatása. A fent leírtak nem helyettesítik a szakorvos által javasolt gyógyszeres terápiát. Étrend kiegészítés előtt győződjünk meg arról, hogy pl egy állandóan szedett gyógyszer hatását az adott készítmény nem befolyásolja.

 

 
 
 
 
Megosztom
 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.



 

A legjobb téli zöldségleves

Minden fakszni nélkül
Kategória nélkül, recept
 

Baklava szénhidrátdiétába illesztve?!

Fából vaskarika?
recept
 

A szuperszénhidrátok

Hüvelyesek
Kategória nélkül, recept
 

Fetás-sonkás görögdinnyesaláta

Kánikulasaláta
Kategória nélkül, recept
 

Mentás nektarinhabtorta

könnyű nyári tízórai/uzsonna
recept
 

Nyári kedvenc

Bazsalikompesztós zabsaláta grillsajttal
recept
 

FagyiszezON!

A legjobb hűsítő
recept
 

Spenótos újkrumplifőzelék

Így már lehet
recept
 

Fast food lassú változatban

Csirkés tortilla
recept
 

Húsvéti kalács

Tönkölylisztből
recept